Juraj Draxler
Dôchodková reforma v Čechách a médiá
Tento mesiac predstavila vládna, tzv. „Bezděkova", komisia náčrt možných reforiem českého penzijného systému. Zároveň formujúca sa vláda zvýraznila dôchodkovú reformu ako jednu zo svojich priorít.
Momentálne žije v Prahe, kde píše, skúma a vyučuje. Po rokoch strávených v západnej Európe je to príjemná zmena, aj keď to počasie by mohlo byť aj lepšie. Bloguje aj na http://blog.etrend.sk/juraj-draxler/. (Foto: European Alternatives Cluj) Zoznam autorových rubrík: Politika, Dôchodkové veci, Cestopisy, Praktické rady, Impresie, Ekonomické zamyslenia, Moje alter ego, Súkromné, Nezaradené
Tento mesiac predstavila vládna, tzv. „Bezděkova", komisia náčrt možných reforiem českého penzijného systému. Zároveň formujúca sa vláda zvýraznila dôchodkovú reformu ako jednu zo svojich priorít.
Roky usilovne tlačili na vládu, tá konečne kapitulovala. Ľudia, ktorých zamestnanecké dôchodkové fondy skrachovali pred rokom 2005, dostávali vyplatenú len časť dôchodku, na ktorý mali nárok. Garančný fond založený zamestnávateľmi v roku 2005 sa vzťahoval len na neskoršie krachy. Od dnes má aj týchto 140 tisíc sporiteľov fondov skrachovaných za krátke časové obdobie, najmä medzi rokmi 2000 až 2005, nárok na dávky od vlády, ktoré im takmer vyrovnajú stratu.
Opozícia vyhlásila, že sa pokúsi o prijatie ústavného zákona na ochranu tzv. druhého dôchodkového piliera. Obnovený boj o podobu dôchodkového systému vyvolal reťaz typicky zavádzajúcich debát. A občas mali skutočne zábavnú podobu.
Vláda sa chystá urobiť v dôchodkovom systéme zmeny. Bohužial, racionalita diskusie o dôchodkoch je na Slovensku zakrytá nánosom mýtov a vyslovene nelogických vývodov. Len ťažko možno predpokladať, že debata, ktorú zámery vlády vyvolali, sa bude týkať podstaty problému.
V predošlých vstupoch som stručne zhrnul niektoré neuralgické body nového dôchodkového systému, najmä tej jeho časti, ktorá sa týka sporenia na dôchodok cez individuálne účty v súkromne spravovaných fondoch. Táto problematika nijako nestráca na aktuálnosti tým, že systém sa už začal rozbiehať. Naopak, evidentne sa bude vynárať počas predvolebného boja. SMER sľúbil, že reformu v niektorých bodoch zmrazí. Po precedensy netreba chodiť ďaleko – v roku 1999 konzervatívna vláda Viktora Orbána korigovala dôchodkový systém tesne predtým zavedený socialistami – priškrtila napríklad plánovaný rozsah kapitalizačného piliera.
Autori slovenskej dôchodkovej reformy realizovali aj niektoré mechanizmy, ktoré prinajmenšom vyvolávajú veľa otázok. Okolo prijatia zákona sa veľmi nedebatovalo a kritika aj obhajoba nového systému v médiách sa vždy niesla v štýle plagátovej propagandy. Pripravil som preto krátky systematickejší prehľad bodov reformy, ktoré si podľa mňa, po mojom možno trochu povrchnom preštudovaní príslušných materiálov, žiadajú, minimálne, určitú diskusiu.
Nový dôchodkový systém nie je zďaleka v „konečnej podobe“. Okrem úprav vyplývajúcich z politických nálad (pozri návrhy novej ministerky práce na modifikáciu výpočtu v prvom pilieri) má systém hluché miesta, ktoré bude treba roky vypĺňať. Pri niektorých veciach ťažko hovoriť vôbec o slabinách. Reforma bola v určitých bodoch vedome načrtnutá len v hrubých rysoch, veci sa nechali „na neskôr“. Občania, ktorí dnes vstupujú do druhého piliera, teda začínajú si „šetriť na dôchodky“, ani netušia, že zďaleka nie je doriešený jeden z kľúčových mechanizmov pre určovanie výšky dôchodkov, tzv. anuitizácia. O čo ide?
Ak sa niekto chce opýtať, či vôbec bude korekcie treba, odpoviem, že s najväčšou pravdepodobnosťou áno dokonca aj v prípade, ak by sme nechceli meniť základné parametre nového systému. Ale to nemôže byť nijakým prekvapením. V poľskej odbornej verejnosti sa o zlepšeniach ich dôchodkovej reformy debatuje už šesť rokov. Radikálny čilský model prešiel od jeho zavedenia do praxe pred štvrťstoročním nespočetnými zmenami – dodnes k tomu prijali vyše štyri stovky nových ustanovení v takmer 40-tich zákonoch. Otázka je, na čo sa v príprave korekcií zamerať, ako sledovať, kde sú pravdepodobné riziká nového systému a cieľavedome sa pripravovať na legislatívne modifikácie či iné opatrenia zo strany vlády. Tento článok nebude o detailoch, ale skôr predstaví základný kontext dôchodkovej reformy a načrtne spomínané problémové oblasti.