reklama

Rozčúlil vás ranking slovenských univerzít? Zamyslite sa nad sebou

Minulý týždeň si české HN s dvojtýždňovým oneskorením všimli aktualizáciu svetového rebríčka univerzít QS. Od nich článok prebrali slovenské HN a od nich SME. Vyvolalo to očakávateľnú búrku nevôle nad „zlým slovenským vysokým školstvom".

Písmo: A- | A+
Diskusia  (124)

SME sa zachovalo veľmi poctivo, a keď ich niektorí ľudia upozornili, že hodnotenie v spomínanom rebríčku si treba zaplatiť, článok opravili. Ale to ani zďaleka o rankingu QS nehovorí plnú pravdu.

Celé je to zárobková aktivita, čo by bolo ok, ale sú na nej príliš zaangažované samotné školy. QS zoberie niekoľko desiatok univerzít, ktoré sú evidentne známe a zaradí ich do hodnotenia. Tie nič neplatia. Všetky ostatné školy si za privilégium byť hodnotené musia zaplatiť. Koľko? Naozaj veľa. Taká írska univerzita si jednorazovo musí zaplatiť najmenej 15 tisíc dolárov. (Je ale pravdepodobné, že tie poplatky sú diferencované. Mohol by sa ozvať niekto zo slovenských uni, aká ponuka prišla im?)

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

A ako sa univerzita vlastne hodnotí? No, veľká časť je „reputácia". Kto ale tú reputáciu univerzitám prideľuje? QS si všetky detaily svojho postupu necháva pre seba. Na internete ale nie je problém nájsť príbehy ľudí, ktorí sa prihlásili do nejakej web služby, kde za odmenu hodnotia produkty. Portály, mixéry.. a pre QS univerzity.

Biznis model je to pomerne logický (sám som ho uhádol a googlil som už len, aby som si svoje podozrenie potvrdil). Vzhľadom na to, že od určitého miesta už nie sú ani zverejňované skóre, si myslím, že posledných pár sto univerzít je tam čisto preto, že ich oslovili a ony si zaplatili.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V tomto prípade patrí slovenským univerzitám výnimočne dobrý bod. Každá, ktorú oslovili, sa zachovala správne a ušetrila pár tisíc euro.

Ako som už písal minule, nemôže prekvapiť, že sa do hry na rebríčky zapájajú médiá. Dá to peknú príležitosť, aby sa čitatelia rozčúlili, že tu zase nič nefunguje, nahovno krajina - bez toho, aby čokoľvek zmysluplné museli urobiť.

Chcete lepšie univerzity? Prestaňte vytvárať akýsi všeobecný, nekonštruktívny hluk. Hovorte o obsahu výuky, o tom ako zlepšiť prístup učiteľov, riadiace procesy, materiálové vybavenie, a áno, aj PR schopnosti vedení univerzít. Sám som šokovaný, nakoľko sú rozšírené niektoré úplne bizarné praktiky. Nekúpiš si priamo odo mňa moju knihu? Nedostaneš zápočet. Dievčatá, po zápočet sa chodí ku mne domov. Samozrejme, že vám pomôžem vydať vaše publikáciu, stačí tam dať aj mňa ako spoluautora. Takéto veci by ma trápili oveľa viac, ako pocit menejcennosti, že naša krajina niekde nie je uvedená.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A aby som nebol jeden z tých, kto len všeobecne kecá, tu je možnosť priamo sa vyjadriť, čo ste na slovenskej univerzite zažili a čo vám chýba. Vyplňte dotazník, opíšte svoje skúsenosti čo najdetailnejšie. Alebo sa zapojte do diskusie. Nemôžem tvrdiť, že je to rigorózny výskum s extra starostlivou metodikou. Ale ak sa tam nazbiera dosť informácií, môže sa s tým aj mediálne a inak pracovať.

A prečo som v titulku hovoril o zamyslení sa nad sebou? V mojom okolí som zaznamenal tiež veľa rozhorčenia, ale extrémne málo, ešte raz, extrémne málo snahy sa nad tým rebríčkom trochu zamyslieť. (A ak si doteraz myslíte, že má nejakú veľkú výpovednú hodnotu, tak vás ľutujem.) Ak niečo Slovensko potrebuje, tak to nie sú apriori ani ľudia so slovenským diplomom, ani s diplomom z hocijakej, aj akože prestižnej, univerzity, ale ľudia schopní kriticky myslieť.

Juraj Draxler

Juraj Draxler

Bloger 
  • Počet článkov:  253
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Momentálne žije v Prahe, kde píše, skúma a vyučuje. Po rokoch strávených v západnej Európe je to príjemná zmena, aj keď to počasie by mohlo byť aj lepšie. Bloguje aj na http://blog.etrend.sk/juraj-draxler/. (Foto: European Alternatives Cluj) Zoznam autorových rubrík:  PolitikaDôchodkové veciCestopisyPraktické radyImpresieEkonomické zamysleniaMoje alter egoSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu